Kas valdo jūsų žinias, valdo jus

Skaityti 4 minutes

Man atrodo atėjo laikas mums iš esmės pakeisti savo suvokimą komercinių žiniasklaidos priemonių atžvilgiu.

Komercinės įmonės turi vieną pagrindinį tikslą – pelną. Jis būna numatytas jų įstatuose. Jis sako, kad „iš esmės mes čia susirinkome tam, kad uždirbtume pinigų“. Jos gali turėti ir kitų tikslų, bet jiems kertantis visada nugalės pelnas.

Komercinių žiniasklaidos priemonių pagrindinis tikslas taip pat yra pelnas. Ne visuomenės švietimas, ne informavimas, ne sąmoningumo kėlimas ar moralinių vertybių skatinimas. Išvardinti tikslai irgi gali būti siektini, bet jiems susidūrus su pelno siekimo tikslu, pastarasis visada laimės.

Žvelgdami į užrašą „naujienų portalas“ turėtume sau išsiversti „portalas, gaminantis naujienas“ arba „portalas, pardavinėjantis žinutes“. Skirtumas yra, tiesa?

Batų fabrikai gamina batus. Komercinės žiniasklaidos fabrikai gamina naujienas.
Kokias? Tokias, kurių sąnaudų ir grąžos koreliacija yra pelninga. T.y. jos arba sąlyginai pigios pagaminti (visokių selebričių fb postų spausdinimas kaip straipsnių), arba jos yra labai populiarios (skaitomos ir komentuojamos). Bet kuriuo iš šių atvejų žiniasklaidos įmonė uždirba pelną, gamindama savo produkciją („naujienas“).

Gyvename kapitalistiniame pasaulyje. Čia niekas nieko ir niekada mums neturi ir neprivalo. Čia – viskas kainuoja. Jeigu jūs už kažką nesumokate valiuta, tai nereiškia, jog jūs tai gaunate nemokamai. Viskas turi savo vertę. Jūsų duomenys turi vertę. Jūsų paspaudimai, „patiktukai“, komentarai turi vertę. Realią, apibrėžiamą konkrečia pinigų suma. Kai paspaudžiate kokio straipsnio nuorodą ar pakomentuojate kažkokią naujieną jūs uždirbate pinigus tos žiniasklaidos priemonės savininkams. Jūs uždirbate jiems pelną. Suprantate?

Jie nieko jums neskolingi. Ir nieko jums neturi duoti. Už viską reikia susimokėti. Niekas neprivalo jums pateikinėti kasdienių nemokamų naujienų meniu. Niekas neprivalo jūsų informuoti apie tai, kas išties vyksta pasaulyje. Tai yra asmeninė jūsų pačių atsakomybė. Šviestis, domėtis, rinkti informaciją.

Jau ir Lietuvoje yra žiniasklaidos priemonių, kurios siūlo susimokėti už jų kuriamą turinį. Ačiū Dievui. Tai sąžininga ir pagarbu vartotojų atžvilgiu. Taip pat, kaip ir prašymai paremti finansiškai, jeigu kuriamą turinį laikote prasmingu. Tai, jog kitos priemonės to neprašo tiesiai šviesiai tėra optinė apgaulė. Jūs vis tiek susimokate. Visada. Tik klausimas – kuo. Labai dažnai nemokamos žiniasklaidos priemonės jums kainuoja brangiau nei mokamos.

Pirmiausia, jūs sumokate savo laiku, kurį skiriate pamatyti/išgirsti/išžiūrėti reklaminiam turiniui.
Jūs sumokate savo sveikata. Dažnai reklamuojami dalykai, kurie sukelia įvairius sveikatos negalavimus ar priklausomybes.
Jūs sumokate savo psichine sveikata ir gera savijauta. Dauguma reklaminių strategijų iš esmės menkina žmogaus savivertę.
Jūs sumokate savo gyvenimu. Dažniausiai reklamuojami dalykai, kurių jums visiškai nereikia, bet tam, kad juos gautumėte jūs turėsite įdėti nemažai pastangų ir darbo. Tai nesuteiks jums pasitenkinimo. Tai nesuteiks gyvenimo pilnatvės. Bet tai išeikvos daug jūsų vidinių resursų.
Jūs susimokate savimi. Tas, kas gali pirkti ar kitaip įtakoti turinį informaciniuose kanaluose, kontroliuoja tai, ką jūs žinote. Jūs gyvenate remdamiesi tuo, ką jūs žinote. Taigi tie, kurie kontroliuoja jūsų žinias, kontroliuoja jus.

Mes esame naivūs, geraširdiški ir patiklūs. Tačiau dabar naivumas tapo prabanga, kurios nebegalime sau leisti. Tapkime įtarūs. Tapkime kritiški. Kvestionuokime. Tirkime.

Nuo ko pradėti? Sekite pinigus. Jie visada skleidžia savo kvapą. Skaitydami, girdėdami, matydami kažkokią informaciją klauskite savęs „kam šitai naudinga?“, „kas galėtų iš šito pasipelnyti?“. Nebemanykite, jog žinios pateikiamos geranorišku principu tam, kad jūs sužinotumėte kažką naudingo.

Manykite, jog žinios pateikiamos tam, kad jūs taptumėte kažkuo naudingu. Įsivaizduokite, kad esate ne informacijos gavėjas, o resursas, kuris valdomas per informacijos srautą. Tebūnie tai bus jūsų proto mankšta. Nuo mankštinimosi dar niekam blogiau nepasidarė.

Galimybė čia yra tik viena – arba jūs valdote savo informacinį lauką, arba jis valdo jus.